יום רביעי, ינואר 13, 2010

רוצים לקנות מצלמה חדשה ולא יודעים מה לבחור?

יופי.
הגעתם למקום הנכון.
היום אני רוצה לבחון לעומק את נושא רכישת המצלמות הדיגיטליות ע"י אנשים פרטיים שאינם צלמים מקצועיים.
רוב האנשים לא יודעים למה צריך להתיחס כשבאים לקנות מצלמה ולכן הם הולכים על דברים שהם מבינים או מוכרים להם כמו מחיר או שם היצרן.
אני רוצה לפרק את הנושא לגורמים. אתייחס בסעיפים לכל נקודה הדורשת התייחסות. אם אתם לפני רכישת מצלמה מומלץ לעבור על הסעיפים ולתת את התשובות שלכם.

חשיבה מקדימה:
1. הגדירו תקציב בו תוכלו לעמוד. רצוי שיהיה משהו ריאלי ולא 300 ש"ח. מצלמות טובות שיתנו תוצאות יפות אפשר להשיג מ 800 ש"ח בערך. תנסו להעלות קצת אם אפשר בכדי לאפשר לכם גמישות.
2. חשבו מה הצרכים שלכם: האם אתם מצלמים בעיקר את הילדים?   האם אתם מצלמים נופים ? האם אתם מצלמים הרבה במקומות סגורים וחשוכים כמו בית? האם אתם אוהבים שהמצלמה נמצאת תמיד בתיק? האם אתם מצלמים הרבה או מעט? האם אתם נוהגים להשתמש בצילומים להגדלות והדפסות או מצגות? האם אתם משתמשים במצלמה גם לצרכים של עבודה שלכם?
כל תשובה נותנת נקודה להתייחס אליה כשנבוא לבחור מצלמה.
לדוגמא: אם אנחנו מצלמים בעיקר ילדים נרצה שהזום האופטי שלנו יהיה גדול בכדי שניתן יהיה לצלם את הילד מרחוק מבלי להפריע לו. אא אנחנו מצלמים הרבה בתוך הבית נרצה פלאש חזק ואיכותי, ואם אנחנו אוהבים את המצלמה איתנו בתיק לשליפה מהירה סביר שנרצה מצלמה קטנה ודקה באופן יחסי.
לכל הפרמטרים האלה יש חשיבות רבה בבחירת המצלמה.

יוצאים לבחור מצלמה:
אני מנהלת את ענייני הרכישות שלי באינטרנט. לפחות ברמת החיפוש, הדגמים והמחירים. יש הכל, ניתן גם להשוות. רוב החנויות הפיזיות מנהלות היום גם חנויות וירטואליות ברשת ומציעות מחירים סבירים בד"כ, וכמובן שניתן לבצע השוואה עם חנויות אמריקאיות כמו b&h הניו-יורקית המפורסמת.

עכשיו הגיע הזמן להפוך את הדרישות שלכם למצלמה.

אנסה לתת כאן טבלה של הצרכים ובסוף יהיה מילון מושגים למי שלא מבין משהו:
מצלמים ילדים- זום אופטי x10 לפחות.
מצלמים נופים- עדשה רחבה 28 מ"מ בצד הפתוח.
מצלמים הרבה- מגה פיקסל 6 מיליון ומעלה
אוהבים מצלמה בתיק- מצלמה דקה וקומפקטית ללא ידית אחיזה.
אוהבים איכות- מצלמה דמוית slr
צלמים חובבים שאוהבים להחזיק מצלמה ביד- דמוי slr.
רוצים אפשרות להחליף עדשות- slr בלבד.
מצלמים בתוך הבית ומקומות סגורים- פלאש חזק ואיכותי.
מצלמים בזויות צילום שונות- מסך מפרקי.

עכשיו תיקחו את כל הפרמטרים שהגדרתם ותערבבו היטב עם הגדרת התקציב הראשונית שלכם.
יש לכם מיפרט.

נקודות למחשבה:
יצרן- ישנם שמות של יצרנים מוכרים וידועים בתחום הצילום כמו ניקון וקנון שהרויחו את השם והיוקרה שלהם בכבוד. המחירים שלהם בהתאם. צלמים מקצועיים יעבדו רק עם מצלמות של יצרן כזה אך אתם לא ממש זקוקים לזה. ישנם יצרנים מעולים שלא שייכים לליגת ניקון-קנון אך הם מעולים, כמו פוג'י למשל שאני מאוד אוהבת.
לעיתים קרובות תוכלו למצוא שתי מצלמות עם נתונים כמעט זהים בהפרש מחירים גדול רק בשל היצרן.
אני מאוד אוהבת את פוג'י בגלל הצבעים שהם נותנים. יש להם חיישן מעולה שמפיק צבעים עזים ומאוד רווים (זה הקטע שלהם, גם בימי הנגטיב/שקופיות אהבתי את הצבעים של פוג'י מאותה סיבה) גם אולימפוס, מינולטה, פנטקס ועוד.
הסתייגות- עם זאת אני ממש לא ממליצה ללכת על מצלמות מחברות שלא שמעתם עליהן אף פעם או כאלו שמתמחות בייצור של מוצרים אחרים לחלוטין.

דגמים- בכל חודש ואפילו פחות לעיתים יוצא דגם חדש של מצלמה ובועט לאחור את הדגם הקודם לו. סביר להניח שלצרכים שלכם הדגם החדש של שנה שעברה יהיה מעל ומעבר. תכינו שיעורים- תראו מה הדגם החדיש ביותר בקטגוריה המתאימה לכם ולכו צעד או שניים אחורה ממנו- תמצאו שם מצלמה שסביר להניח תתאים לצרכים שלכם ואפילו למעלה מזה במחיר זול להפליא.

קנייה- בשלב הזה אני ממליצה לגשת פיזית לחנות ולגעת במצלמה. לראות אם היא נוחה. אם התפריט מובן ונגיש לכם, אם אין איזו בעיה או חוסר נוחות עבורכם. תחשבו על כל ההגדרות שהצבתם לעצמכם בהתחלה.

תוספים- כשאתם מגיעים לשלב הקניה, ולא משנה אם אתם מבצעים אותה בחנות פיזית או באינטרנט, תבדקו אם יש תוספות שאתם מקבלים או שצריך להוסיף.
אז מה צריך?
כרטיס זיכרון- בשל ריבוי המגה פיקסלים במצלמות רצוי שיהיה כרטיס בנפח מכובד שיוכל להכיל כמות תמונות רצינית- 4 גיגה ומעלה. אני ממליצה על כרטיס רזרבי נוסף בנפח קטן יותר. שיהיה.

תיק-המצלמה חייבת להיות כל הזמן בתיק. התיק צריך להתאים למצלמה ולכם-לגודל שלה ואם יש דברים שאתם אוהבים שיהיו איתה תמיד גם הם צריכים מקום (סוללות,כרטיס נוסף,ספר).

סוללות נטענות- יש מצלמות שמגיעות עם סוללה נטענת ומטען (בד"כ סוני) אך רובן מופעלות על סוללות אצבע פשוטות. אני ממליצה לרכוש 2 סטים של סוללות נטענות חזקות+מטען מהיר ולשמור על איכות הסביבה.
במקרה כזה מומלץ למשל שהתיק יוכל להכיל את כל אלו וכך אם אתם יוצאים לטיול ארוך ניתן להטעין את הסוללות במהלך הטיול.

קורא כרטיסים- לא חובה. אני באפן אישי לא אוהבת לחבר את המצלמה למחשב בכדי להוריד את התמונות. אם אין לכם מחשב נייד עם קורא כרטיסים מובנה תשקלו את האפשרות לקנות אחד. הם לא יקרים בד"כ ושווים את זה. אם לא, תחברו את המצלמה למחשב.

שימו לב-לעיתים קרובות יש מבצעים על מצלמות שנותנים לכם את התוספות הללו או חלק מהן. אם הן מתאימות לצרכים שלכם תוכלו לחסוך כאן כמה שקלים. בקניה בחנות ניתן לבקש מתנה ולקוות שתקבלו.

עכשיו כל מה שנותר זה להתחיל ללמוד את המצלמה ומה שהיא מציעה לכם. אני אוהבת ללמוד תוך כדי תנועה (התנסות)
אל תצפו לדעת ולהשתמש בכל הפונקציות שיש למצלמה. תדעו להשתמש במה שאתם צריכים, זה מספיק.
אה, ותשתפו את התמונות....

מילון קצר:
זום אופטי- אורך מוקד משתנה של העדשה מאפשר להתקרב ולהתרחק מהאוביקט כביכול. במצלמות דיגיטליות חילקו את הזום לאופטי ודיגיטלי. הזום האופטי משתמש בעדשה בכדי להתקרב ולהתרחק ואילו הזום הדיגיטלי משתמש בחיישן ולכן מקטין את גודל הקובץ המופק. משמע- מתקרב על חשבון איכות התמונה. לא מומלץ.
מצלמת slr- מצלמה רפלקסית מקצועית או חצי מקצועית בה ניתן להחליף עדשות לפי הצרכים. מצלמות רפלקסיות כאלות נמכרות רק כגוף מצלמה ועדשות בנפרד.
מצלמה דמוי slr - מצלמה המעוצבת כמצלמה רפלקסית אך לא ניתן להחליף בה עדשות.
מסך מפרקי- מסך אחורי הניתן לסיבוב לכל הכיוונים. ניתן לצלם בזויות שונות וגם להתאים לכיוון השמש (אני מאוד אוהבת).



2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

לצורך צילומי פנים רצוי לא פלאש חזק אלא חיישן שאינו מייצר הרבה רעש ב iso גבוה.

שכחת את פנסוניק, שמייצרת את הקומפקטית הטובה ביותר הקיימת כיום, עם אופטיקה מעולה.

מצלמות ניקון אמר/ה...

לדעתי חברת ניקון מייצרת מצלמות ביתיות קומפקטיות במחירים ממש נוחים והביצועים לא רעים בכלל. אני לא בטוח שניקון וקנון באותה רמה, אבל בכל מקרה, שתיהן יצרניות מצויינות של מצלמות דיגיטליות.